Apabila perkhidmatan dan kemudahan yang disediakan oleh kerajaan, datang mencari dan menghampiri rakyat, itulah yang sebenarnya cara terbaik untuk merungkai permasalahan yang dihadapi oleh setiap mereka. Sentuhan naluri kemanusiaan itu, membawa kasih yang berpanjangan dan akan terlekat di hati setiap mereka yang diberikan bantuan ataupun pertolongan. Timbang rasa dan saling memahami itulah yang diharapkan oleh rakyat terutama yang tergolong di kalangan yang tidak berkemampuan.
Petang tadi saya mengunjungi Pejabat Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Rantau. Kelihatan wakil rakyatnya Dato’ Haji Mohamad Hasan, yang juga Menteri Besar Negeri Sembilan, sibuk melayan orang ramai yang datang menemuinya. Begitu juga dengan pegawai-pegawai yang ditugaskan. Setiap seorang yang datang didaftarkan nama-nama mereka. Sabar menunggu giliran masing-masing untuk menyuarakan setiap apa juga permasalahan yang dihadapinya kepada wakil rakyat mereka.
Dalam keasyikan saya memandang gelagat orang ramai yang keluar masuk di pejabat itu, mata saya tertumpu ke arah tiga lelaki yang sibuk melayan orang ramai yang datang berkumpul berhampiran meja mereka.
Saya mendekati mereka dan memerhatikan agak lama juga setiap apa yang mereka buat sebelum mengajukan beberapa soalan.
Saya amat tertarik dengan cara perkhidmatan yang diperkenalkan di pejabat Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Rantau itu. Kemas dan teratur, malah selesa bagi orang ramai terutama orang-orang kampung untuk datang menemui wakil rakyat mereka.
Walaupun pejabat itu kecil dan orang ramai yang datang mencapai ke 100 orang, namun tidak nampak kesesakannya.
Setiap bahagian pejabat itu disediakan meja khas yang menempatkan pegawai-pegawai yang dipertanggungjawabkan untuk mengambil perhatian setiap permasalahan yang telah dikategorikan oleh kerani yang ditugaskan.
Tiga pegawai berkenaan ialah seorang Penghulu dan dua orang lagi daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat.
Orang ramai yang datang berkenaan dengan bantuan, akan segera diambil keterangan diri masing-masing dan diisi pada borang khas yang disediakan.
Dengan cara ini, adalah lebih mudah, cekap dan berkesan. Inilah perkhidmatan yang selesa bagi rakyat, terutama bagi golongan yang kurang berupaya, warga tua dan mereka tidak berkemampuan.
Apabila perkhidmatan yang diperlukan berada hampir dengan mereka, ini adalah yang terbaik kerana untuk pergi ke pejabat yang terletak jauh dari kediaman, amatlah membebankan mereka. Apatah lagi di masa sekarang dengan harga minyak sudah melambung tinggi. Kalau dihitung-hitung perbelanjaan teksi, bas, kereta sewa ataupun pengangkutan sendiri, pasti banyak belanjanya. Itupun baru peringkat memohon, belum lagi mendapat keputusan samada diluluskan ataupun tidak.
Oleh itu, cara begini patut dicontohi oleh pejabat-pejabat ADUN di kawasan lain sebagai memberi perkhidmatan yang lebih berkesan. Begitu juga kepada jabatan-jabatan ataupun agensi-agensi kerajaan.
Rakyat akan lebih merasa diri mereka terbela dan sentiasa diberi perhatian.
Khamis, 19 Jun 2008
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
3 ulasan:
akak..
minyak naik tapi jangan naik minyak udah hehehhe
jemput masuk blog saya, setelah lebih 2 tawun bersawang...ain rtm ns.
ainwahida@blogdrive.com
kak ju..
promote boss ekkk!!
a'kum ain...
kalau naik minyak, kita sama-sama cari jalan macam mana nak sedarkan mereka supaya tidak mengambil kesempatan kemudahan yang disediakan.
Apo pasal ko biarkan blog ko bersawang, nanti kematu lak kat payah. Kira okey lah tu dah bersihkan sawangnya.
a'kum nizatie,
kalau sesuatu yang baik eloklah kita sebar-sebarkan, setidak-tidaknya dijadikan contoh oleh orang lain.
Catat Ulasan